Voor elk bedrijf is het uitzoeken van een geschikt kerstpakket een hele onderneming. Je zit namelijk aan een budget vast, vaak ook aan een bepaald kader en toch wil je elke ontvanger tevredenstellen. Ga je dit jaar je budget verhogen? Of juist toch bezuinigen omdat de tijden iets minder mooie groene cijfers laten zien? Hieronder tips hoe je dit jaar het beste kerstpakket kan uitzoeken.
De achtergrond van de kerstpakketten
De traditie die wij kennen van de pakketten is al in het begin van de 19e eeuw gevormd. In die tijd was het niet zo vanzelfsprekend om boodschappen te kunnen doen in een supermarkt en het bewaren van voedsel moest buiten gebeuren. Dat maakte het voor veel arbeiders lastig om langer termijn producten in huis te hebben waar vaak luxe producten ook onder vielen. Omdat de wintermaanden ook vaak koud waren, was er vaak een schaarste aan voedsel. Werkgevers bedachten hierdoor het kerstpakket waarmee arbeiders extra gewaardeerd werden en het ook nuttig kunnen besteden. Al snel breidde deze traditie zich uit over de hele samenleving.
Zo zoek je het juiste kerstpakket uit
Als je een kerstpakket moet uitzoeken dan loop je vaak tegen een groot assortiment aan en talloze mogelijkheden. Er zijn standaardpakketten die je bij veel leveranciers kunt bestellen, maar je kunt ook je eigen fantasie erop loslaten en zelf een pakket samenstellen. Maar met al deze mogelijkheden is het soms lastig om te beginnen. Daarom hier een kleine handleiding hoe je dit jaar de beste pakketten kunt samenstellen.
Start bij de basis
Eigenlijk geldt voor alles dat je bij de basis moet beginnen en dat is het budget. Wat is het budget dat je dit jaar in zijn totaliteit kan en wil uitgeven aan de pakketten. Neem hierbij dus mee hoeveel mensen, zowel werknemers als zakenrelaties, je een kerstpakket wilt geven. Tel alles bij elkaar op en bekijk wat je kunt besteden.
Type cadeau voor jouw doelgroep
Je kunt heel veel verschillende cadeaus bedenken om als pakketten te vergeven. Het kan een traditioneel pakket zijn met voedsel erin, maar je kunt ook gaan voor een cadeaubon bijvoorbeeld. Afhankelijk van de doelgroep waaraan de kerstpakketten worden gegeven, kun je ook het cadeau afstemmen. Zo kun je onderscheid maken tussen man en vrouw, maar ook tussen werknemer en zakenrelatie. Ook kun je binnen je budget een verschil maken tussen je type doelgroep als je bijvoorbeeld kijkt naar werknemer of naar zakenrelatie.
Voeg een persoonlijk tintje toe
Als je hebt gekeken naar het budget en jouw doelgroep waaraan je het kerstpakket gaat geven, dan kun je nadenken over een persoonlijk tintje. Je kunt dit tintje algemeen houden door iedereen hetzelfde te geven. Denk bijvoorbeeld aan een koffiemok die bedrukt is. Maar je kunt het nog persoonlijker maken door iedereen een handgeschreven kaartje te geven. Dit is natuurlijk niet te doen voor 200 ontvangers, maar bij kleinere aantallen is het zeker de moeite waard om erover na te denken. Immers blijft een persoonlijk kerstgeschenk altijd beter hangen in het menselijk geheugen.